Eerder berichtte ik in mijn blogs “Effe bijremmen”; over het verlies van hoedanigheid van bestuurder en Bestuurder of inzittende? over een door ons kantoor bij de Hoge Raad aanhangig gemaakte zaak, in welk geval een inzittende van een busje onverhoeds aan de handrem trok, waardoor de bestuurder de controle over het voertuig heeft verloren, het busje tegen een betonnen pilaar is terecht gekomen en de bestuurder uit het busje is geslingerd, met zeer ernstig letsel tot gevolg.
Namens het slachtoffer is door ons, kort gezegd, betoogd dat de handeling van de inzittende tot gevolg heeft dat de oorspronkelijke bestuurder niet meer in staat was om het busje zelf nog feitelijk te besturen en de hoedanigheid van bestuurder heeft verloren vanaf het moment dat de inzittende aan de handrem trok, waardoor deze als het ware de rol van bestuurder letterlijk en figuurlijk naar zich heeft toegetrokken.
De Advocaat-Generaal was het daarmee eens. Volgens hem dient de te hanteren maatstaf voor bestuurderschap in de zin van artikel 4 lid 1 WAM te zijn of de oorspronkelijke bestuurder de feitelijke controle over het motorrijtuig verliest doordat een ander hem deze controle ontneemt. Is dit het geval, dan komt er een eind aan diens bestuurderschap en kan de WAM-assuradeur hem de bestuursexoneratie uit artikel 4 lid 1 WAM niet tegenwerpen.
De Hoge Raad wil daarover echter eerst de mening van het Hof van Justitie van de EU horen en heeft aan dit hof de vraag voorgelegd of de Europese regels (in het bijzonder artikel 12 lid 1 gecodificeerde Richtlijn 2009/103) zo moeten worden uitgelegd dat de verplichte verzekering aansprakelijkheid moet dekken voor de schade van de (aanvankelijke) bestuurder in een geval waarin een inzittende ingrijpt in de besturing van het motorrijtuig en zich door dat ingrijpen een ongeval voordoet. Een bijkomende vraag is of uit het Europese recht bepaalde eisen voortvloeien die de nationale rechter in acht moet nemen bij de vaststelling of een bestuurder de hoedanigheid van bestuurder in de omstandigheden van het geval heeft verloren en in aanmerking komt voor de inzittendenbescherming.
Wij wachten de antwoorden van het HvJEU met spanning af!
De uitspraak van de Hoge Raad is hier te vinden.
De Hoge Raad zelf heeft publiekelijke aandacht voor de zaak gevraagd door de publicatie op de eigen site en het persbericht dat de dag van de uitspraak (ook via LinkedIn) is verspreid en waarin e.e.a. is na te lezen.